Bygg en merkevare fra 0 eller få mer ut av den du allerede har.

Outline of four people in a meeting, one holding a "The Brand Matrix Workshop" sign, another with a laptop. Two coffee cups on the table.

Merkevaren styrer strategien, og preger alt du gjør og sier.

Merkevaren er din viktigste eiendel, og former hvordan selskapet tenker, handler og kommuniserer. Den må involvere hele organisasjonen og påvirke prosesser, adferd og budskap.

En workshop med verktøyet Brand Matrix.

Gjennom en 1-dags workshop (helst fordelt på to halve dager) går vi i dybden i virksomheten din, og legger grunnlaget for å utvikle den til en tydelig, lønnsom og bærekraftig merkevare. Workshopen innledes med en kort innsiktsfase og avsluttes med en strukturert oppsummering med anbefalinger.

Verktøyet består av ni elementer, arrangert i tre lag: External (eksterne forhold) øverst, Internal (interne forhold) nederst og i midten Bridge som binder disse sammen.

Brand strategy framework with a grid layout of nine elements. Top row: Value Proposition, Relationships, Aspired Position labeled 'External'. Middle row: Expression, Brand Core, Personality labeled 'Bridge'. Bottom row: Mission & Vision, Culture, Competences labeled 'Internal'."

Brand Matrix-verktøyet, bygget på 9 elementer som definerer og tydeliggjør merkevaren.

De fire aksene synliggjør styrken.

I tillegg til å tydeliggjøre og samstemme virksomhetens kjerneelementer, synliggjør Brand Matrix fire sentrale dimensjoner av selskapets styrke. Disse uttrykkes gjennom fire akser: to diagonale, én vertikal og én horisontl. Alle møtes i merkevarekjernen.

Strategic business diagram with "Aspired Position," "Mission & Vision," and "Brand Core" labeled on a white background.
  • Inspirerer misjon og visjon, og gjenspeiles de internt og eksternt?

    • Vår misjon er…

    • Vår visjon er…

    • Vårt løfte er…

    • Våre kjerneverdier er…

    • Vår ønskede posisjon i markedet er…

Diagram with text "Value Proposition," "Brand Core," and "Competencies."
  • Gir dagens kompetanse dere mulighet til å bevise på kjernen, og samtidig levere på konkurransedyktige og attraktive verdiløfter.

    • Våre kompetanser er…

    • Vårt løfte er…

    • Våre kjerneverdier er…

    • Vårt verdiløfte er…

Diagram with text: 'Relationships' at the top, 'Brand Core' in the middle, and 'Culture' at the bottom, arranged vertically on a white background.
  • Engasjerer verdiene og kulturen deres både internt og eksternt? Hvis de ansatte ikke er med, vil de eksterne relasjonene lide.

    • Vår kultur er…

    • Vårt løfte er…

    • Våre kjerneverdier er…

    • Relasjonene vi ønsker å bygge er…

Illustration of a Venn diagram with three intersecting circles labeled "Expression," "Brand Core," and "Personality."
  • Merkevarens personlighet former og gjenspeiler alt fra design til kommunikasjon. Denne aksen viser hvor konsekvent den uttrykkes, internt og eksternt

    • Våre personlighetstrekk er…

    • Vårt løfte er…

    • Våre kjerneverdier er…

    • Vår kommunikasjonsstil er …

Tre enkle steg til en sterk plattform for din merkevare.

Du og teamet ditt svarer på et digitalt spørreskjema om forventninger, mål og den generelle situasjonen for din virksomheten.

01 Innsikt

Resultat

  • Avgjørende innsikt som brukes i workshopen

Sammen med utvalgte personer fra din virksomhet jobber vi oss spørreskjemaet og fyller ut de ni elementene i Brand Matrix.

02 Workshop

Resultat

  • Klare og konkrete retninger for merkevareutvikling og kommunikasjon fremover.

Samle alle innsikter, notater og den utfylte Brand Matrix. Avsluttes med en anbefaling.

03 Oppsummering

Resultat

  • Et solid grunnlag for kunnskapsbaserte beslutninger i fremtidige merkevaretiltak.

Illustrated tailor measuring a man for a suit

Alle resultater er tilpasset dine utfordringer. De er relevante og direkte nyttige for virksomheten din fra dag 1.

La oss ta en prat

Hjernen bak Brand Matrix.

Mats Urde, PhD, er en ledende forsker, forfatter, underviser og konsulent innen strategisk merkevareledelse, med spesialisering i å bygge bro mellom teori og praksis i corporate branding.

Som førsteamanuensis ved Lunds universitet i Sverige brenner han for case-basert undervisning, og ble kåret til Coach of the Year ved International MBA John Molson Case Competition i Montreal.

Gjennom sitt rådgivningsarbeid har han introdusert Brand Matrix-rammeverket til organisasjoner verden over, inkludert Volvo, IKEA, Trek Bikes og Nobelstiftelsen. Arbeidet hans har vært publisert i ledende tidsskrifter som Harvard Business Review (“What Does Your Corporate Brand Stand For?”, 2019). Han er en ettertraktet foredragsholder.

I 2024 utga han boken The Brand Matrix: Corporate Brand Leadership Starts from the Inside, som finnes på svensk, tysk, spansk og engelsk.

Two smiling men taking a selfie in a black and white photo.
Person holding "The Brand Matrix" by Mats Urde, front cover visible.

Mats and Jan Willy ved en Brand Matrix samling i Oslo.