Bli valgt på et øyeblikk og husket til neste gang.

Kunder starter utvelgelsen før de kontakter deg. Måten du presenterer deg på, visuelt, verbalt, digitalt og fysisk, har stor betydning for opplevelsen og sorteringen. Det første øyeblikket er ofte helt avgjørende for om du blir valgt. Eller ikke.

Studier fra McKinsey og Gartner viser at 70 til 80% av B2B-beslutningene tas før kunden tar kontakt.

Når en merkevare er troverdig, vekker tillit og er "top-of-mind," vil kundene søke den aktivt ut. En sterk merkevare kan konvertere opptil ti ganger bedre enn en ukjent konkurrent, noe som reduserer kostnadene til markedsføring og salg. En anerkjent merkevare bygger etterspørsel før den første samtalen, mens en ukjent må kjempe for oppmerksomhet.

Illustration of nine human figures with duck heads in a symmetrical line on a black background.

Hvis du ikke allerede er på kjøperens shortlist før de tar kontakt, kommer du sannsynligvis aldri på den.

Kunder trekkes mot merkevarer som har klar posisjonering, bevist ekspertise og er troverdige. Uten disse kvalitetene må selskaper ty til aggressiv salgstaktikk (som ingen liker). En sterk merkevare skaper derimot et naturlig tiltrekning. Dette forbedrer partnerskap, distribusjon, investeringer og rekruttering av topptalenter.

Illustration of a person with glasses and a girl sitting on their head, black background.

Tre essensielle elementene for merkevarevekst.

Fremst i tankene

  • Gjør merkevaren din til den første kunden tenker på når de er klare til å kjøpe. Dette øker sjansen for salg med minimal innsats.

    • Konsistent i fremtoning, budskap og distinkte elementer (logo, farger, slagord).

    • Gjentatt eksponering gjennom annonsering, innhold (markedsføring) og ros fra et godt rykte.

    • Posisjonering i egen kategori. I øyeblikkene når kundene starter å vurdere alternativer.

Silhouette of five women standing, with one in the foreground facing forward and four in the background facing backward.

Lett å finne

  • Gjør det enkelt for kundene å finne, kjøpe fra og ta kontakt med merkevaren din på tvers av alle digitale og fysiske kontaktpunkter.

    • Vær til stede der og når kjøperne trenger deg.

    • Optimaliser e-handel, detaljhandel og direkte salgskanaler for sømløs kjøpsopplevelse.

    • Reduser friksjonen knyttet til prissetting, tilgjengelighet og logistikk.

Illustration of a large hand holding a small person by the head in a minimalist style.

Førstevalg

  • Skape betydningsfulle opplevelser som gjør at kunder aktivt velger din merkevare fremfor konkurrentene.

    • Preferanse driver lojalitet og gjentatte kjøp.

    • Foretrukne merkevarer møter mindre prispress. og kundene er villige til å betale mer.

    • Levere konsistent høy kundeverdi; kvalitet og opplevelse.

    • Bygg en emosjonell tilknytning gjennom solig historiefortelling på tvers av alle kontaktpunkter.

    • Bruk kundeanbefalinger.

Merkevarer innen B2B, FMCG og luksussegmentet er alle avhengige av mental tilgjengelighet, fysisk tilgjengelighet og merkevarepreferanse. Men de prioriterer disse faktorene ulikt for å tilpasse seg sine unike markedsdynamikker.

Ta kontakt for en prat om din markedsdynamikk.

Gi kundene dine opplevelsen av at du tilfører verdi.

Kunden din kan være hvem som helst: fra folk som ønsker å kjøpe produktet eller tjenesten din, til flinke folk som søker karriereutvikling, og til og med investorer på jakt etter solid avkastning. Ved første øyekast virker de svært ulike, men de har én ting til felles: spesifikke behovsdrivere (demand points).

En kundes behovsdrivere er et sett av funksjonelle, emosjonelle, sosiale og aspirasjonsbaserte motivasjoner. Disse driverne brukes når kunden skal vurdere hvilke selskaper, produkter eller tjenester som best tilfører ønsket verdiskapning.

70% av dine kundens valg styres av følelser.

Å identifisere kundens behovsdrivere gir en ekstra, naturlig tiltrekningskraft som overgår aktivt salg og betalt eksponering. Strategisk bruk av disse driverne hjelper merkevaren med å oppnå mental tilgjengelighet hos riktig målgruppe og viser hvor du best kan fokusere arbeidet med merkevarepreferanse.

Illustration of a person holding a balloon shaped like the number 70 with a heart symbol inside the zero, on a black background.

Det er viktig å huske at slående 70% av valg er emosjonelt drevet.

Prioriter derfor å forstå disse følelsesmessige driverne. Det er altså ikke produktet, men følelsen du skaper, som gir den sterkeste tiltrekningskraften.

Mer om historiefortelling